torsdag 22 september 2011

MBC-rapport!

Lovade er ju en rapport om hur Mamma Boot Camp var. O jag tackar finaste Ulrica som påminde mig :)

Var ju lite skeptisk till vad detta kunnde vara. Så med lite pirr i magen så mötte jag upp Cecilia, hon som fick mig att anmäla mig till detta, på parkeringen i Sidsjön. En kort prommis till Fagerdalsparken fick mig att varva ner lite. När vi kommer fram så står där fler förväntansfulla mammor (13 st) o inte blir man mindre närvös när både Dagbladet och TV 4 är där. Vi får hälsa på Malin som är våran MBC-instruktör. När klockan slår tio så börjar hon att berätta om hur upplägget av träningen kommer att se ut: 10 min uppvärmning, 40 min hårdkörning, 5 min stretching.

Uppvärmningen blir en rask prommenad med barnvagnarna runt parken 1,5 varv.
Vi sammlas sedan vid några parkbänkar där vi stannar till, dricker vatten och får veta vad som komma skall. Vi delas in i två grupper. Där den ena gruppen ska köra stepup på parkbänkarna, o den andra gruppen ska köra smala armhävningar. Dessa övningar kördes 3x30 sek. men efter varje 30 sek, så var det aktiv vila 15 sek o då skulle vi köra plankan, för att sedan vila ( passa på o kika till bäbisarna o dricka vatten) i 30 sek. När båda grupper fått kört båda övningarna så tog vi en prommis ner till en backe.
I den här backen skulle vi gå baklänges i rask takt uppför, för att sedan göra 5 mamma burpies, gå tillbaka ner o börja om. Detta gjordes 5 ggr.
När den övningen var avklarad så sammlas vi där det är plant. Här börjar vi med en övning där vi ska ligga på magen o klappa framför huvet o sedan bakom ryggen, detta görs i 3x20 sek. Vi avslutar sedan med att lägga oss i en ring, så nära att vi kan klappa varandra på axeln. Här ska vi nu ligga i plankan o säga alfabetet. Man säger en bokstav o skickar sedan vidare med en klapp på axeln, o vi får inte avsluta plankan förrän vi sagt alfabetet både framlänges och baklänges. O jag kan säga att framåt var det inget problem, men desto värre var det när man skulle säga det bakvägen :)
Vi avslutar med att ta oss till platsen där vi möttes innan passet. Där kör vi stretching.

Ska jag summera detta pass, så är det lätt den roligaste träningen jag kört på väldigt många år. O jag kan lova att det var nog det jobbigaste passet oxå :) Kaske verkar som att det är rätt så simpla övningar, men det var jobbigare än vad man kan tro. Träningsvärken kom redan efter någon timme, o på kvällen fanns nog inte en endaste muskel som inte värkte :) Så när det var dax igen på torsdagen så var jag fortfarande så mör i kroppen att jag trodde nog inte att det skulle gå,. Men det gick lättare än vad jag trodde, o plankan som jag då bävade för gick ganska lätt trots en otrolig träningsvärk i hela bålen från tisdagens träning :)

På två veckor har det varit fyra pass, där jag vart med på tre. Idag så fick jag hoppa över eftersom isaac varit hemma, Men jag längtar tills på tisdag då det är dax igen :)

Det jag fått lärt mig o som jag nog kommer att tänka på resten av livet är att man ska hålla ett neutralt bäcken oavsett om du tränar eller inte. För om du tex tränar o inte håller det neutralt så spelar det ingen roll hur mycket man tränar så får du inte det resultat du vill ha.
Något mer jag lärt mig är att det sämsta du kan göra som nybliven mamma är att göra situps. Detta eftersom magmusklerna har delat på sig under graviditeten. Så för att få magmusklerna att gå ihop igen så ska man bygga upp dom inifrån.
En annan sak som vi lärt oss är att man inte ska ge sig ut o springa så tidigt efter en graviditet, eftersom man åter igen inte har den stabiliteten i bålen som krävs.

Ja jag säger bara; I LOVE MBC!!!!

*Kram Sara*

1 kommentar:

  1. Låter som kanonträning!!! Kan tänka mig att träningsvärken kändes, men som min Svåger alltid säger: Man ska träna bort träningsvärk!! Så kör på Sara =)

    SvaraRadera